سایت واکنشگرا (ریسپانسیو) به سایتی گفته میشود که، متناسب با دستگاههایی که کاربر از آن برای دیدن سایت استفاده میکند واکنش نشان دهد. به بیان سادهتر، سایتهای واکنشگرا (Responsive)در دستگاههای مختلف مانند: موبایل، تبلت و یا کامپیترهای رومیزی به شیوهای متفاوت به نمایش در میآیند. حتما برای شما پیش آمده است که با لپ تاپ وارد یک سایت شده و از خدمات آن استفاده کرده باشید. اما زمانی که با تلفن همراه خود به همان سایت مراجعه کردید، سایت را با ظاهری متفاوت و دقیقاً همسان با تبلت و یا تلفن همراه مشاهده نمودهاید. سایت ریسپانسیو یکی از به روز ترین تکنولوژی هایی است که به کمک آن می توانید چنین ویژگیهایی را پیاده سازی کنید
در عین حال که استفاده از گوشیهای هوشمند برای وبگردی در حال افزایش است، سایتهای واکنشگرا با ارتقاء کیفیت سایت میتوانند به بهینه سازی سایت (SEO) و رشد سریع شما در وب کمک بزرگی بکنند.
با توجه به آمار، تعداد کاربران گوشیهای هوشمند در ایران 40 میلیون نفر گزارش شده است و پیشبینی میشود تا کمتر از 4 سال دیگر این تعداد به 70 میلیون نفر هم برسد. پس اگر نمیخواهید این دسته از کاربران سایت خود را از دست بدهید، طراحی یک وبسایت ریسپانسیو باید یکی از اصلیترین اولویتهای شما باشد.
گزارشات اخیر گوگل در مورد سئو وب سایتها نیز نشان دهنده اهمیت بالای بهینه سازی سایت برای موبایل و تبلت ها است. اخیرا یکی از موارد بسیار مهم در سئو سایت از دید گوگل، کیفیت نسخه موبایل وب سایت میباشد و همین موضوع نشان دهنده آیندهای روشن، برای وب سایتهای آنلاین است که باید همگی برای دستگاههای مختلف بهینه شده باشند.
موضوع بسیار مهم دیگر، ترافیک بالای تبلیغات آنلاین در سایتها و فروشگاههایی است که با فروشگاهساز ایجاد میشوند و مشکلات بعد از طراحی سایت نمایان میشوند. معمولاً کمپینهای تبلیغاتی و تولید محتوا بعد از طراحی سایت شروع میشوند و حجم بالایی از کاربران را به سایت هدایت میکند.
حالا نکته مهم اینجا است که بخش عمدهای از ترافیک ایجاد شده روی سایت میتواند از طریق تبلتها و یا موبایلهای هوشمند باشد که به سایت شما هدایت میشوند. حالا افرادی را تصور کنید که به وب سایت شما مراجعه میکنند و با سایتی مواجه میشوند که واکنشگرا نیست! دراین صورت احتمالاً عدهای سایت شما را ترک خواهند کرد که منجر به افزایش Bounce rate وب سایت و البته کاهش کیفیت سایت از دیدگاه موتورهای جستجو میشود.
مهمترین مزیت وبسایتهای واکنشگرا نسبت به وبسایتهای قدیمی و معمولی، نمایش کلیه اجزای سایت در قالبی کوچکتر به بازدید کننده وب سایت میباشد. شاید در ابتدا این موضوع از دید شما خیلی مسئله مهمی نباشد و تصور کنید، خب مخاطب میتواند با بزرگ و یا کوچک کردن وبسایت در گوشی و یا تبلت خود آن را مشاهده کند، اما موضوع فقط به اینجا ختم نمیشود.
هنگامی که یک بازدیدکننده به وبسایت شما مراجعه میکند هر چقدر که سریعتر بتواند به خدمات شما دسترسی پیدا کند، احتمال استفاده از آن خدمات هم بیشتر خواهد بود. در سایتهای واکنشگرا (ریسپانسیو) شما دقیقاً سایت را با سایز و قالب دستگاه بازدیدکننده خواهید دید.
به عنوان مثال اگر بازدیدکننده وبسایت شما با یک تبلت 7 اینچی وبسایت را مشاهده کند دقیقاً سایت شما متناسب با یک نمایشگر 7 اینچی نمایش داده میشود و به همان نسبت هم منوها، محصولات، مقالات و هر مورد دیگری که در سایت شما وجود داشته باشد کوچکتر شده و در قالبی جدید دیده میشوند.
هنگام پیاده سازی یک سایت واکنشگرا (ریسپانسیو) میتوانید بخشی از سایت را با توجه به نظر خودتان در گوشیهای موبایل نمایش ندهید و به جای آن موارد دیگری را قرار دهید. به عنوان مثال اگر یک نرم افزار اندروید و یا IOS برای سایت خود طراحی کرده باشید، میتوانید وب سایت را متناسب با نسخههای تبلت و یا موبایل نمایش دهید و کاربران را به نصب نرم افزار تشویق کنید.
علاوه بر مواردی که بالاتر ذکر شد، مزیت دیگری که سایتهای واکنشگرا (ریسپانسیو) دارند این است که معمولاً متناسب با کوچک شدن تمام بخشهای سایت، با چینش مجدد و یا حتی حذف برخی از قسمت های آن (در صورت تمایل)، حجم نسخه موبایل به مراتب کمتر می شود.
دقیقاً همین موضوع باعث میشود که سایت شما در گوشی و تبلت بازدیدکننده سریعتر نمایش داده شود. با توجه به اینکه بعضاً سرعت اینترنت در گوشی موبایل و یا تبلت ممکن است پائین تر از حد معمول باشد این موضوع تأثیر بسیار زیادی در بازدهی و نمایش وب سایت شما خواهد داشت. قاعدتاً تا چند سال آینده اکثر کاربران اینترنت از گوشی موبایل برای وبگردی و دنبال کردن اخبار استفاده میکنند. به همین خاطر است که داشتن یک سایت واکنشگرا (ریسپانسیو) تا این اندازه اهمیت زیادی دارد.